Thursday 27 January 2011

jihad..


salam semua, kali ni kita masuk bab agama la plak sikit ye, asek en3 cinta je kita nk ketengahkan, apa yg dimaksudkan dengan jihad? sy tgk makin ramai anak muda dan orang kita sekarang melaung2kannya.. diharap en3 ini dapat membuka dan seterusnya memberikan penjelasan apa disebalik makna jihad yg diperkatakan, InsyaAllah...

“Dan orang-orang yang berjihad dalam Kami, sungguh, akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah bersama para Al-Muhsiniin (mereka yang ihsan*)” (Q.S. Al-Ankabut [29] : 69)
 
“Ayat itu bermakna, ‘mereka yang berjuang melawan hawa nafsunya dan bertaubat sungguh-sungguh hanya demi Kami, pastilah akan Kami tuntun mereka pada jalan-jalan yang menyampaikan mereka pada kebenaran (Al-Haqq) ‘. Sesungguhnya tak seorang pun mampu berjuang melawan musuh yang ada di luar dirinya kecuali jika ia pun berjuang melawan musuh-musuh yang ada dalam dirinya.
Maka, siapapun yang dianugerahi kemenangan atas apa-apa yang ada di dalam dirinya, ia pasti akan menang atas lawan-lawannya. Dan siapapun yang dikalahkan oleh apa-apa yang ada di dalam dirinya, musuh-musuhnya pun pasti akan mengalahkannya.”
(Junaid Al-Baghdadi, 830-910 M)

0 comments:

Post a Comment