Saturday, 20 June 2009

pengalaman mendaki gunung… gunung ledang (PEMBACA BAWAH UMUR DINASIHATKAN MENDAPAT KEBENARAN DARI PARENT DULU.. SERAM SIKIT LA)

assalamualaikum semua…. nk citer pe erk..

cte sal aku daki gunung nak tak…

aku ni ley dikatakan seoarang yg aktif la jgk.. (kadang2 jew).. pengalaman aku first time naik gunung bez la jgk… Gunung ledang.. memang seronok sgt mase tu.. penat tu adat la kan, tp pengalaman tu akan aku kenang sampai bila2.. orang selalu kata gunung ledang ni keras kan.. entah la.. susah nak cakap.. kalau orang kata mulut jangan cabul, tp sebenarnya hati pun jangan jahat nak jumpa dengan “ttuuuuuuuuutttttt” kt atas tu.. citer ni bez sgt, kalau korang nak pecaya, korang caye la.. taknak sudan.. tp ni memang aku gn beberapa orang kawan yg alami sendiri kat atas nun.. mase tu kat kolam anak gajah, alaaa, yg separuh gunung tu.. ktorang sebenarnya pergi dalam satu trip.. so, malam lepas taklimat, ktorang diarahkan tok tidur, tp seronok punya pasal, aku jadi tak letih.. lantas menawarkan diri menjadi salah seorang pengawal malam.. dalam hutan ni pantang paling besar ialah korang jangan lah suluh2 langit dengan lampu picit korang tu.. ia pd mitosnya macam menyeru ”benda” tu keluar.. nak jadi cerita, ada la satu group ni, dia selalu pk dia hebat.. keras kepala dan degil plak tu.. dia main suluh2 dari dalam khemah dia.. tiga kali aku soud dia wt derk je.. last, aku g khemah dia dan dengan tanpa kesabaran aku sepak terajang khemah dia sampai roboh.. kesian plak kt dioarang kene keluar pasang balik khemah dia…. so, dalam pukul 11.35, hujann mula membasahi bumi. lantas aku dengan beberapa pengawal malam yg lain pergi gegar semua khemah kejut dorang bangun angkat baju n kasut.. basah plak kang.. kemudian aku bersiap sedia pakai baju hujan untuk menjalankan tugas yang seterusnya, ada plak group lain yg main suluh2 dari dalam khemah, aku buat bodoh je.. embun pagi da mula meresap kedalam tubuh.. pergh, sejuk sampai ke tulang, tuhan je yg taw betapa sejuknya embun tu… lebih kurang 10 minit lagi jam nak menunjukkan pukul 1am.. kawan aku yg sorang tu teperasan sesuatu lembaga tengah perhatikan ktorang dari atas satu pokok yg ada.. aku terkejut gak.. baru aku nak toleh balik kat kawan aku tu, dia da pengsan.. dahla berat gle nk angkut masuk khemah.. salah sorang penjaga mlm tu aku tak berapa kenal, tp aku taw dia ni budak tahfiz. dia datang tolong aku papah membe aku td. dia kata lembaga tu dah lama bertenggek kat pokok tu, sejak group budak2 td main suluh2.. ktorang wt taktaw jela.. ingat dia taknak kacau, dah nama pun setan kn,takkan tak kacau.. membe td dah duduk bersila memulakan ape2 surah yg patut, aku masih lagi pada langkah diamdan menanti, tak dapat plak nak pastikan dia ada kaki ke tak, tp dia memang begerak dari pokok ke pokok.. mcm melantun. bukan mcm bergayut. lau bergayut maybe tu bini tarzan.. tp aku yakin dia ni bukan calang2.. aku dah takleh diam, aku pn taktaw dari mane aku belajar ayat2 yg aku lafazkan , bunyi cam doa n jampi, tp aku mmg dah bersedia dalam lagkah silat yg aku tuntut selama ni.. benda tu mungkin kepanasan dengar ayat2 suci dari membe aku td tu.. dia main kasar, tak perlu aku nyatakan kat cni dia wtpe.. tp aku ada ajak dia berunding dan meninggalkan kawasan perkhemahan tersebut.. yg aku masih ingat dia kata ada orang seru dia keluar, dia ada kata ada orang bawa kotor kat tempat dia.. aku yakin yg dia maksudkan ialah wanita2 yg tengah kotor tu ada wt hal. dlm hati aku kata cilaka punya budak2, korang buat hal, aku plak kena bertempur malam tu… lastly aku terpaksa juga buka langkah yg sepatutnya yg pernah aku tuntut, taknak la cerita dongeng kt sini gitau aku menang, aku terus terang antara ktorang takde yg menang atau kalah. sakit kt aku tu ada la ckt.. last, dia blah lenyap mcm tu je, budak tahfiz td tu pn berhenti mengaji.. pergi kat khemah membe yg pengsan td aku cuba sedarkan dia tp takleh, ada gak baca2 ckt kt dia. dia sedar. tp lemah semangat, akau tak belajar plak lg jampi n doa tok pulihkan semangat. budak tahfiz td ambil sebotol air mineral, dia baca beberapa potong ayat pastu bg budak tu minum.. dia sedar tp tak ingat pape.. kitorang pn tanak la citer.. esoknya masa pendakian seterusnya, aku ternampak lembaga td tu kt gua majapahit.. aku pandang dia lama2, tp dia ghaib macam tu je..

akhirnya, aku berjaya menawan gunung ledang tersebut. indahya alam ciptaan Allah.. dan betapa besarnya kuasaNYA.. KEPADA YANG TAK PERCAYA, AKU MINTA MAAF.. KORANG ADA AKAL, FIKIRLA ERK..

0 comments:

Post a Comment